Home
Uitleg Cruisereview
Beoordelingen
Zeecruises Bestemmingen
Zeecruises Cruiserederijen
Zeecruises Reisbureaus
Zeecruises boeken per rederij
Riviercruises Bestemmingen
Riviercruises Cruiserederijen
Riviercruises Reisbureaus
Riviercruises boeken per rederij

MSC Opera


Gemiddelde Beoordeling
Eten
Service
Faciliteiten
Hut / Suite
Prijs / kwaliteit
msc operaDe MSC Opera is een cruiseschip met een unieke combinatie van schoonheid en comfort. Het biedt ruimte aan 1700 passagiers. De kinderspeelruimtes en zwembaden maakt de MSC Opera ook uitstekend geschikt voor een cruise met gezinnen.

Cruiseline / Rederij: MSC Cruises

Accommodaties: Kabines aan binnenzijde- en buitenzijde van het schip, kabines met balkon, suites met balkon. De kabines aan de binnenzijde van het schip zijn ook geschikt voor mensen met verminderde mobiliteit.

Faciliteiten: Zwembaden, zonnendek, spa, lounges, bars, casino, theater, disco, sportgelegenheden, gameroom, internet aan boord.

Cruisesoort
Zeecruises

Vaargebied/bestemmingen
Noord Amerika, Zuid Amerika, Caribbean

Lees of schrijf hieronder je cruise review / beoordeling over cruiseschip MSC Opera

Zeecruise - aanbieders: Overzicht Reisbureau's

TUI cruises Corendon

Lees meer over rederij MSC Cruises (met overzicht cruiseschepen)

0 positieve beoordelingen     0 negatieve beoordelingen.

16 Reacties

  1. Net terug van een cruise met de opera
    Van 20-7-2014 t/M 30-7-2014
    Voor 3 pers 2 fantastica balkon hut samen€ 5323
    Ik heb eerder gecruisd met HAL. Monarch, NCL,RIEVIERBOOT
    Maar de opera was mij ene
    Alles is slecht
    Dit nooooooooooooooooit meeeeeeeeeer
    Zelfs de cruise met de rieverboot was vele malen beter

    ,

    Beoordeling nuttig? 17
    EtenNot RatedServiceNot RatedFaciliteitenNot Rated
  2. Marja Post/ Paul Vroom
    om

    Wij hebben van 10 t/m 20 juli 2014 gevaren met MSC Opera naar Frankrijk, Spanje, Portugal en Engeland. De laatste jaren hebben we regelmatig cruises gemaakt(2 tot 3 per jaar)met verschillende maatschappijen. Dit was de 3e keer met MSC en we vonden het dit keer een teleurstellende ervaring. De organisatie met tenderen en shuttlebussen is abominabel slecht. Er werden veel te weinig tenderboten ingezet zodat de wachttijden tot ruim 1,5 uur opliepen. Opmerkingen/vragen van gasten werden domweg genegeerd. Idem dito in Bilbao. t.w. weinig shuttlebussen,ook te lange wachtrijen in de brandende zon. Taxi’s werden door de bemanning geclaimd! Tot overmaat van ramp moeten Spaanse buschauffeurs na 4 uur verplicht 20 minuten pauzeren, werd ons gezegd, hetgeen dan ook gebeurde in het zicht van de gigantisch lange wachtrij. Naast een slechte planning en lompe houding, had het veel weg van een provocatie en dat voor € 12,95 per persoon!
    Wij hebben de stellige indruk, dat het MSC vooral te doen is om veel te dure excursies te verkopen en de niet excursie-gasten als 2e-rangs passagiers te behandelen.
    Hoe ze in een noodgeval alle passagiers van boord hadden willen krijgen is ons een raadsel. De sloepenrol was overigens ook een aanfluiting.
    Het beleid van MSC om kinderen onder de 18 gratis mee te laten varen, werkt in het nadeel van betalende volwassen reizigers. Overal word je geconfronteerd met hard gillende kinderen die rond het zwembad ook nog eens worden opgezweept door oorverdovende muziek en nog harder geluidsversterkend, schreeuwend animatiepersoneel.
    Lekker rustig luieren op een zeedag aan het zwembad met een boek is onmogelijk.
    Als je de pech hebt dat in Engeland mensen aan boord komen, krijg je te maken met een grote groep reizigers die veel weg heeft van ongewenste aso’s: luid, moddervet, vol tatoeages, kinderrijk, luid en duidelijk aanwezig rond het zwembad, ladderzat etc. Er zijn zelfs Britten die zich enorm schamen voor hun landgenoten en zich bij ons kwamen excuseren.
    We hebben het bedienend personeel als vriendelijk ervaren. De maaltijden zijn heel wisselend van niveau: voor-, tussen- en nagerechten zijn heel behoorlijk terwijl de hoofdgerechten slecht waren. De informatieverstrekking aan boord liet te wensen over. De hutten zijn klein maar adequaat, de doucheruimte daarentegen zo klein, dat je er slechts met een persoon tegelijk gebruik van kon maken.
    Kortom, de reis in een binnenhut was redelijk van prijs, dus heb je een aantal zaken voor lief te nemen. Maar ook als wij een duurdere suite hadden gehad, waren alle kritieken hetzelfde geweest en zouden we ons enorm bekocht hebben gevoeld.
    Daarom hebben wij besloten om bij onze nieuwe keuze voor een cruise, MSC onderaan het lijstje van cruisemaatschappijen te plaatsen.

    Beoordeling nuttig? 16
    EtenServiceFaciliteiten
  3. Mijn beoordeling over deze cruise is het volgende: ik heb bijna 2.500 euro betaald voor de Fantastica hut met balkon en dit laat veel te wensen over. De rugleuning van de stoelen op het balkon waren kapot en tot overmaat van ramp ook pas geschilderd op de dag van vertrek. De douchecel is zo smal dat je je amper hierin kan draaien . En van het eten in de Dining Room schandalig , ik ben niet zo’n grote eter maar dit kan echt niet je besteld een hoofdgerecht en je krijgt eten voorgeschoteld als voor een klein kind zonder garnering or what so ever. Ik ben geen persoon die om de kleinste dingen klacht, maar dit spant echt de kroon. Gelukkig zijn er de excursies dan kan je tenminste even weg en vertier buiten zoeken want aan boord van het schip heb je die niet.

    Beoordeling nuttig? 17
    EtenServiceFaciliteiten
  4. 28-09-13 cruise geboekt naar de caribiean via msc cruise samen met mijn (ex)vriendin,
    18-12-13 is onze relatie ten einde gekomen,ik heb dit toen direct gemeld aan MSC cruise,
    op dat moment had ik de hele cruise van € 4078,-al betaald.
    Mij verhaal/klacht in het kort op het moment dat er alleen een naams wijziging (de naam van mijn broer ipv de naam van mij ex vriendin) plaats vind vervalt het huidige ticket van € 930,- en moet er dus nog eens € 1730,- bij betaald worden.
    Kortom ik moet dus € 2660,- betalen voor 1 en het zelfde ticket.
    MSC cruis heeft mij geen verdere optie gegeven, ik moest het betalen ander kon er niemand anders mee gaan.
    Voor mij gevoel is dit pure vorm van oplichting, ook het feit dat ik geen andere optie kreeg dan het ticket te betalen.
    Ik heb telefonische vermeld dat ik bereid ben om de helft van het bestaande ticket als onkosten voor msc te vergoeden € 465,- maar daar werd lacherig om gedaan.

    Beoordeling nuttig? 19
    EtenNot RatedServiceNot RatedFaciliteitenNot Rated
  5. Een verschrikkelijke ervaring.
    Lieve mensen als je dit bedrag te besteden hebt, zoek dan een andere maatschappij!
    We kozen dit keer voor MSC vanwege de afvaart vanuit IJmuiden, leek ons handig (niet vliegen). Het inchecken ging vlot en deze mevrouw was aardig.
    De eerste keer inchecken op de boot… zeer onaardige meneer bij de beveiliging. (Het is deze mensen kennelijk verboden vriendelijk te zijn.)
    Onze balkonhut was klein, geen bankje of tafel, de koffers kunnen niet onder het bed, dus moeten ze in de kleine kast… waardoor je amper je kleding kwijt kunt. Het balkon is klein, er staan twee gewone stoelen, géén ligstoelen.
    Tijdens de cruise stappen in elke plaats mensen op en af. Daardoor is er bijna elke dag een safetydrill en kun je ook andere buren krijgen. Dat was bij ons ook het geval, we kregen ineens een ouder Spaans echtpaar naast ons dat kennelijk hardhorend was, en ze hadden voortdurend ruzie. Vanwege de verbindingsdeur (ze kunnen door de verbindingsdeur twee hutten met elkaar koppelen), konden we letterlijk horen wat ze zeiden. Daarnaast had de buurvrouw de vervelende gewoonte op het balkon te zitten bellen, keihard… gelukkig ben je dan op een gegeven moment uit het bereik van een zendmast. Tot ’s avonds laat hadden we last van, keihard de televisie aan op het infokanaal, en dus uren lang hetzelfde riedeltje. Doordat er ook voortdurend andere mensen aan boord komen heeft het personeel ook géén idee wie er in welke hut zit. Berichten voor heel iemand anders lagen op een gegeven moment bij ons op bed.
    De mevrouw die onze hut schoon en netjes moest houden was een verademing: vriendelijk en behulpzaam! Voortdurend schone handdoeken en de kamer netjes opgeruimd.
    De safetydrill was belachelijk, er was echt géén medewerker die kwam kijken of wij ons zwemvest goed om hadden. De uitleg was ook niet te verstaan. Het enige wat telde dat ze ons af konden vinken op de lijst. De veiligheid van de passagiers zal hun echt een worst zijn.
    De eerste keer lunch was gelijk een tegenvaller…(Eten van plastic borden… een drijvende camping!) Brood genoeg om te beleggen, maar niets bijzonders om er op te doen. Capaciteit voor deze hoeveelheid passagiers in zijn geheel ook veel te beperkt. De meeste keren moesten we met onze bordjes buiten het restaurant, het zat altijd vol.
    Een fatsoenlijke kop koffie is niet verkrijgbaar. De gratis ontbijtkoffie is niet te drinken, het was niet eens slootwater… Dan kun je zelf oploskoffie maken, maar met chloorwater… dat smaakt niet. Enige oplossing is koffiedrinken in de coffeebar, tegen betaling van 2 euro per kopje (redelijke prijs) exclusief 15% fooi natuurlijk. Deze koffie was redelijk, als je thuis Nespresso drinkt of iets dergelijks, dan valt deze koffie gewoon tegen. Op de bijzondere koffies spuitbusslagroom… dus die zakt in terwijl je er naar kijkt.
    Dan de maaltijd. Je wordt verplicht aan een tafel geplaatst en daar zit je dan de hele reis en elke dag op hetzelfde tijdstip. Gelukkig hadden we twee alleraardigste (Nederlandse) mensen aan tafel, broer en zus, hij 82 zij 80. Dat maakte de maaltijden leuk… het eten was vreselijk! We zijn gewone jongens en eten hele gewone kost als we thuis zijn, we vinden zelf dat we niet veeleisend zijn. Het eten was vaak lauw, het vlees stonk af en toe, kroketten die smaakten als stopverf (uur van tevoren gefrituurd), over het algemeen smaak nog kraak… te gek voor woorden! Schandalig! Deze maatschappij is er echt op uit jou zoveel mogelijk geld uit je zak te kloppen en daar zo weinig mogelijk voor terug te doen. Het enige dat gedurende de hele reis redelijk was waren de toetjes (ook in het buffetrestaurant) en het aan boor vers gebakken brood.
    Het personeel leek over het algemeen ongeïnteresseerd en ongelukkig, een uitzondering daargelaten, wij hebben dat op andere cruises anders meegemaakt. Personeelsleden werden in het buffetrestaurant zelfs afgesnauwd door hun manager waar iedereen bij was: “faster, faster…”. …alsof het slaven waren!
    Ondanks een rookverbod op het balkon en ontmoedigingsbeleid in de hutten werd er toch op de balkons gerookt. Overal waren rookplekken, teveel om op te noemen. Dit is echt géén rookvrij schip, houd daar rekening mee als u daar niet tegen kunt. De rookbar had zelfs een uitgang naar een theater, waardoor de rook zo het theater in kon. We zaten tijdens de voorstelling regelmatig in de rookstank.
    De voorstellingen in het theater waren van wisselende kwaliteit, dan weer leuk dan weer bizar slecht. Het animatieteam was een erg kinderachtige groep medewerkers… sprak ons niet aan, wellicht de kleuters wel. Een cruisedirecteur die verschrikkelijk slecht Engels en Duits sprak, niet om aan te horen! Alles werd in 7 verschillende talen aangekondigd… doe het in het Engels en het Italiaans (als je zo nodig moet).
    Dan tot slot nog een leuke verrassing, op de laatste dag mag je om 7:30 uur uit je hut, en dan mag je tot 11:00 uur ergens gaan zitten met je handbagage tot je van boord mag. Dat je een uur van tevoren uit je hut moet is redelijk, maar ook dit past bij deze maatschappij.
    Lieve mensen bedenk je alsjeblieft drie keer voordat je kiest voor deze maatschappij, geef je geld uit aan een leuke cruise!

    Beoordeling nuttig? 20
    EtenServiceFaciliteiten
  6. Zijn met gezin net (19 juli)terug van cruise richting west Europa. Het was een fantastische ervaring. Parkeren en incheck was goed geregeld in IJmuiden. Geen lange rijen en snelle afhandeling. Rondgang op schip was indrukwekkend. Uitstekende hut,erg schoon en vriendelijk personeel. Leuk entertainment en prima eten. Ondanks het slechte weer in omgeving van Nederland geen last van zeeziekte. De bezochte steden zijn heel leuk en lekker liggen zonnen op het dek.De excursies kun je overslaan en met een beetje voorbereiding kun je zelf op stap.
    de shuttle service in sommige steden (La-Rochelle en Bilbao) was goed geregeld. Je moet hiervoor wel betalen.Tip voor Bilbao; met funiculair (op loopafstand van Guggenheim) de berg op en heel mooi uitzicht over de stad.In overige steden (Southampton en La Caruna) lig je op loopafstand van centrum. Enige minpunt waren de kosten van de foto’s. De foto’s aan boord zijn leuk maar 12 euro per foto is echt te gek. Met verbazing de overige reviews gelezen en vraag me af waar die mensen hun overige luxe vakanties doorbrengen.

    Beoordeling nuttig? 19
    EtenServiceFaciliteiten
  7. Ik was verbijsterd over de arbeidsomstandigheden van het personeel. Terwijl de meestal westersse gasten zich tegoed doen aan de overheerlijke maaltijden, werkt het personeel zich uit de naad. Er heerst een ijzeren disicpline onder het personeel. Tegenspraak wordt niet geduld. Ronduit schokkerend. De vele Indonesiers en Zuid-Amerikaanse medewerkers worden onderbetaald en monddood gemaakt.
    Er zou veel meer aandacht moeten zijn voor de moderne vorm van ‘slavernij’.
    Je kunt je afvragen of het moreel gesproken nog wel te verkopen is dat de gasten zich tegoed doen aan het overvloedige eten, terwijl de bemanning verplicht vriendelijk is maar ondertussen 12-15 uur per dag (7 dagen per week) moet werken voor lonen die veelal niet hoger zijn dan 1000 dollar per maand.
    Mijn nog steeds onbeantwoorde vraag aan deze rederij is waarom de vele indonesiers die er aan boord werken niet wordt toegestaan een hapje mee te eten van het buffet, vrijuit te kunnen spreken met gasten en waarom zij niet op een menselijke manier behandeld worden!
    Ik begrijp dat op zo’n groot schip een zekere leiding en discipline onontbeerlijk is, maar hier schiet msc door. Als ik aan deze cruise terugdenk komt bij mij het beeld naar voren van een schip dat je kunt vergelijken met de wereld in het klein. Een bovenlaag die profiteert, de baas speelt en zich tegoed doet aan al het lekkers, een onderlaag die daar in sociaal opzicht de prijs voor betaald.
    Ik dank alle medewerkers en vooral de indonesiers aan boord. Ik heb diep respect voor al deze mensen!

    Beoordeling nuttig? 18
    EtenNot RatedServiceNot RatedFaciliteitenNot Rated
  8. Incheck kon beter, is erg rommelig in ijmuiden.
    Voor de rest niets anders dan lof. Prachtig schip.
    Uitstekende hut, erg schoon, vriendelijk personeel.
    Goed entertainment en prima te eten gezien de prijs.
    Absoluut geen negatieve ervaring

    Beoordeling nuttig? 15
    EtenServiceFaciliteiten
  9. Wij zijn met MSC Opera naar de Noorse fjorden geweest.De incheck was erg rommelig,minder validen en validen doormekaar.
    Men wordt verzocht boven in de Fellison terminal te wachten maar iedereen komt naar beneden tegen inchecktijd en eerst worden
    De minder validen ingecheckt en dan de rest,achterin aansluiten met honderden voor je,er zit geen systeem in.
    Als je dan eindelijk in je veel te kleine hut met kleine badkamer met een plakkend douchegordijn in je hut bent aangekomen wordt
    Er al op je hut geklopt door de schoonmaakploeg die je 2keer per dag stoort en liever heeft dat je je hut verlaat.
    Roomservice met maar 5 gerechtjes ziet het eten elke keer er anders uit,zoals droog brood en chips ipv beloofde frites.Werkelijk alles is duur op het schip en niets is all in behalve buffet,vieze koffie,en 1 restaurant met bediening waar je verplicht dicht tegen andere cruisegangers wordt gezet.Oo wat verlangden wij naar een tafeltje voor 2.Na voor €15,00 een internetkaartje hadden gekocht bleek dat het draadloze internet niet werkte,geen ontvangst.Toen ik hierover reclameerde bij een kale manager met bril kreeg ik niet mijn geld terug en snauwde hij mij toe dat ik op zee niks kan verwachten en dat internet wel werkte,gewoon schofterig behandeld ! Ook is 2 keer onze krant niet bezorgd en is er 3 keer geen vers fruit bezorgd terwijl hier extra voor betaald was !
    Het buffet eten was werkelijk niet te eten,alles uitgedroogd en onsmakelijk,geen variatie en ongeinteresserde personeel waarbij de koksmuts zeer misplaatst is.De geschoten dure fotoos door de cruisefotograaf waren slecht afgedrukt met flits in de bril en er zaten
    Nietjes door de fotoos heen.Excursies waren verschrikkelijk duur en uitermate saai en gids overstaanbaar en men mocht hooguit
    5 minuten de bus verlaten voor een Japans fotomoment haha wat een humor.Als je het net een beetje naar je zin had werd je als klein kind de bus ingestuurd en dat bij een populaire vismarkt.Het casino was erg duur zonder winkansen.En het uitchecken,ontschepen in Ijmuiden wederom zeer rommelig met wachttijden van 08:00 tm 10:30 in de bioscoop zonder airco.
    Nee hoor voortaan een andere cruise,maar niet met deze op geld beluste rederij MSC.

    Beoordeling nuttig? 21
    EtenServiceFaciliteiten
  10. Andrea van Zalm
    om

    Wij hadden een slechte ervaring met de Msc Opera naar de Noorse Fjorden tour.Alles op het schip kost enorm veel geld.
    Een blikje light frisdrank bijvoorbeeld kost € 3,20 ! De toiletten zijn vies en het buffet eten is werkelijk mensonterend,wat een
    Oude kartonnen troep waar je de buikloop van krijgt,nee nooit meer Msc.
    De. Hele dag en nacht hoor je toiletten doortrekken en midden in de nacht wordt er stofgezogen op de smalle toegangsgangen
    Naar de hutten.Excursies zijn onbetaalbaar en overstaanbaar en alleen in snel koolmijnen Engels.Verplicht een fooi moeten geven aan de onverzorgde gids anders kwamen we de touringcar uit 1974 niet meer uit.
    In het casino viel geen enkele keer een prijs door belachelijk strak afgestelde eenarmige bandieten.Geen lol aan.
    Chagrijnige bemanning die boos kijken wanneer er geen verplichte fooi wordt gegeven.Bij het minste geringste ging het bootalarm
    Af met loeiende sirenes en moest het zwemvest aan getrokken worden.Bij het verlaten van het schip 31/2 uur in een rij moeten
    Staan zonder toilet of drinkpauzes.Nee nooit meer Msc.

    Beoordeling nuttig? 19
    EtenServiceFaciliteiten
  11. Op 24 mei 2012 met MSC Opera de cruise vanuit IJmuiden naar Noorwegen gemaakt. Het schip is op zich prima. Redelijk tot goed onderhouden, hutten oke (wij hadden buitenhut met zeezicht). In IJmuiden inschepen, dat begon dat er 2 terminals zijn die Felison Terminal heten, echter … de MSC lag afgemeerd bij de Felison Cruise (!!) Terminal, 3 km verderop. Hou daar rekening mee dat hij niet bij de ferry naar Newcastle ligt.
    Het eten vonden wij ronduit slecht. Er zat weinig smaak aan, of je nu kip of vis at, het smaakt hetzelfde. Buffetrestaurant is te klein, vaak plekje zoeken. De bediening in het a la carte restaurant doet zijn best, maar weten niet hoe het bestek neer te leggen en gaan vaak voor je langs om je buurman/vrouw te bedienen. Vergeten ook constant wat je besteld had, zodat je vaak het gerecht van je tafelgenoot krijgt. Het eten bij het buffetrestaurant is eentonig. Sla, spercibonen uit blik, artischokken uit blik, geraspte worteltjes. Dressing waterig. Taarten uit de vriezer, dus waterig. Het ontbijt is oke, voldoende vers fruit, keuze aan broodjes en kaas. Vleeswaren nagenoeg iedere dag dezelfde worst.
    De informatievoorziening vanuit de brug: nihil. Informatiebulletins: vooral reclame, weinig informatie over de plek waar je heen vaart.
    Tracking informatie op TV zwaar verouderd.
    Formal night: neem je trainingspak maar mee, want dat wordt ook geaccepteerd. Beetje jammer voor de mensen die wel hun best doen om er “formal” uit te zien.
    De ontscheping in IJmuiden was een ramp. Om 08.00 uur je hut uit, om vervolgens uren in het theater te wachten tot je van boord mag. Om 09.30 uur afgemeerd, en dan … wachten, wachten wachten. Geen informatie waarom er gewacht wordt. Vervolgens de ontscheping: de validen en minder validen door elkaar, dus wederom chaos. Je wordt dan met bussen vervoerd vanaf het schip naar de terminal (hemelsbreed een meter of 300), dus alle minder validen, rolstoelen, rolators enz. enz. weer in de bus, mensen in de bus hijsen en naar de terminal waar je tegen hetzelfde euvel aan loopt. Iedereen (validen en minder validen) willen hun koffers pakken, dat geeft dus enorme opstoppingen. Wellicht zijn het kinderziektes bij de terminal, want MSC was het 5e schip wat aankwam.
    De route was overigens geweldig, om maar met iets positiefs af te sluiten! Dit was onze 4e cruise, maar wel de slechtste. Ik denk niet dat MSC ons nog aan een van zijn schepen kan verwelkomen.

    Beoordeling nuttig? 22
    EtenServiceFaciliteiten
  12. peter van der velde
    om

    Het eten was redelijk,en de bediening ok ,maar de service was waardeloos .
    Ze kunnen niet omgaan met kritiek en het verlenen van service is hun vreemd.
    heel anders dan bij amerikaanse maatschappijen of de Norwegian cruiselines.
    Klachten worden afgewimpeld en ze gaan er verder ook niet op in .
    kortom een waardeloze maatschappij waar ik nooit meer een cruise zal boeken.

    Beoordeling nuttig? 20
    EtenServiceFaciliteiten
  13. MSC-Opera. van 20-4 tot 8-5-2011

    Redelijk schip, maar… het is het NET niet ! Maar voor 3 sterren is het ok.
    Het personeel – vooral het “lagere” – was erg aardig en behulpzaam terwijl de lui die moesten letten op hun voetvolk een vervelende air hadden.
    Bij aankomst werden we ontvangen met een watertje uit een plastic bekertje, we denken dat dat wel wat stijlvoller kan. Er stond ook iemand van het shore-excursie-dek die ons te woord stond, maar er kwam iemand langs die hij kende, liet ons staan, stond de ander ruim te woord en kwam daarna terug. We hebben m meteen duidelijk gemaakt dat dat niet de manier is om nieuw aangekomen passagiers midden in een gesprek zo te laten staan. Het is de hele reis niet meer goedgekomen 🙂
    De excursies waren redelijk duur en niet heel erg goed georganiseerd helaas en met maar een beperkt aantal plaatsen, zodat je vrijwel meteen moest boeken wilde je nog mee kunnen.
    Bijna elke avond was er in het theather een prachtige show of mooie klassieke muziek. Wel was het heel erg storend dat men de deuren liet openstaan, zodat tijdens de gehele show nog mensen binnenkwamen die rustig nog mensen lieten opstaan om ze te laten passeren.
    De rederij had aan 600 Brazilianen de servicekosten berekend van $ 6 per dag (bij lange cruises is het bedrag lager dan $ 8 pppd.) en die kosten ineens verhoogd naar $ 9 pppd. Dat accepteerden de Brazilianen niet en er ontstond een soort muiterij waardoor elke passagier een formulier kreeg waarin hij/zij zelf het bedrag in moest vullen wat men de service waard vond. De Brazilianen vulden allemaal 0 in, wat natuurlijk niet terecht is. Dit proces werd slecht of niet begeleid waardoor veel mensen een bedrag per dag invulden, dat werd vertaald als een totaalbedrag.
    Al met al een cruise-onwaardige actie.
    Zwembaden waren mooi, zij het alleen zout water, zoet water (eentje) zou fijn zijn geweest.
    Jammer ook dat bij het diner je met veel moeite de fout ingedeelde dinertijden kon veranderen en niet de keus had in een “anytime-dining” en je verplicht was aan de gala-avonden mee te doen, omdat er niets anders was want de buffetten waren gesloten, alleen was een nog één plekje waar je stukjes pizza kon halen (voor eigen rekening).
    We hebben nog een geldprobleem gehad, omdat de financiele mensen van het schip ons hadden “ingeschat” op een creditcard-bedrag dat veel te laag was en zij dat niet meer opnieuw wilden aanvragen bij Visa, waardoor wij “op het matje werden geroepen” om een 2e creditcard aan te bieden. Slecht geregeld en heel genant voor een gast.
    De hut was mooi, goed verzorgd, maar met teweinig ruimte en de badkamer was mooi maar de douche-ruimte veel te klein met dan ook nog een gordijntje dat aan je kleeft tijdens het douchen.
    Veel toiletten konden niet op slot (door de werking van het schip) wat heel oncomfortabel was. Na melding zouden ze het repareren, wat echter niet gebeurde.
    Het eten bij de buffetten was wel goed, bij de high tea redelijk en bij het restaurant La Caravelle soms goed soms minder goed. De bediening was perfect daar.
    Het licht dat na het diner op “sterk” wordt gedraaid, dat is nog steeds zo helaas, want dat geeft je inderdaad het gevoel dat je moet wegwezen.
    Daarbij was er nog een heel gedoe over suikervrije dranken die vrijwel NIET aan boord waren, alleen de eerste dag was er mondjesmaat een kleine hoeveelheid, zodat we nog een “drama” meemaakten van mensen met suikerziekte die dus genoegen moesten nemen met water met of zonder prik.
    Al met al was onze ervaring op dit schip er niet een die voor herhaling vatbaar is. De bestemming was geweldig en de organisatie van Cruisewinkel prima, maar MSC is het niet voor ons. Jammer…
    Het afscheid in het theater en aan tafel was fenomenaal, maar de laatste cruisedag met ontscheping in Amsterdam was meer dan onvoldoende. Als je nog iets wilde gebruiken moest je zelf maar naar beneden gaan om iets te halen, want boven/buiten kreeg je niets meer zonder cruisecard en cash werd niet geaccepteerd.
    Er was ook niemand die je uitgeleide deed, gewoon iemand die omriep waar je het schip kon verlaten. Een iets te groot verschil met de binnenkomst.
    Totale indruk een 6 1/2.

    Beoordeling nuttig? 24
    EtenServiceFaciliteiten
  14. incheck ging best vlot (zonder internet), personeel was vriendelijk en behulpzaam, hutten goed, maar geen ruimte om je koffers weg te bergen (of onder in je kledingkast, maar dan heb je weer geen ruimte voor schoenen en tassen) doucheruimte keurig, maar erg klein.
    het was niet onze eerste cruise en vonden het jammer dat er op de dekken niet af en toe een bankje of stoelen stonden, zodat men eens even buiten kon neerstrijken.
    ijswater was er niet aan tafel, maar toen we erom vroegen kwam het wel.
    de excursies waren goed aan de prijs en die we gedaan hebben vielen een beetje tegen, dit kwam door de organisatie, de helft van de mensen moest soms de excursie (per boot) in het donker doen omdat ze veel te laat waren vertrokken.
    Prijspeil aan boord was goed (in dollars) en met regelmaat waren er leuke aanbiedingen.
    Als leuk extraatje maakte een professional van alle evenementen een cruisevideo, die je voor 32 dollar kon kopen. Jammer dat ie regio-gebonden is (terwijl men zei van niet) zodat je m niet kunt afspelen.
    Entertainment was o.k. De shows in het theater waren fantastisch, alleen de zangeressen in de diverse lounges hadden elke avond (18 dagen lang) hetzelfde repertoir, je kon er je horloge op gelijk zetten. Na een week heb je dat wel een beetje gehad en na 2-3 weken kun je het niet meer aanhoren.
    Er werden leuke dingen gedaan voor de passagiers (door het personeel zelf), wat ook erg werd gewaardeerd.
    De buffetten waren goed, de nachtbuffetten waren geweldig en het a la carte restaurant was met pieken en dalen. Soms heel goed en soms bar slecht en elke dag was er pasta, maar dat kon je vervangen.
    Storend was het dat vooral Brazilianen en Italianen veel en vaak herrie maakten diep in de nacht door aangeschoten bij hun hut aan te komen waardoor je met regelmaat wakker werd.
    Wat niet goed was geregeld, was de laatste dag… officieel hield de cruise in Southampton op en kwamen er Engelsen aan boord voor de cruise naar de Scandinavische landen terwijl een grote groep van meer dan 300 man nog in Amsterdam van boord moest gaan, men veranderde op dat moment de prijzen van dollars naar euro’s. De prijskaarten werden vervangen, de oude dingen die met grote kortingen in de winkeltjes lagen werden weer hoog geprijsd en in de bars werd bijvoorbeeld een drankje dat eerst $ 3.30 was nu ineens € 4,90. Dat werd niet echt op prijs gesteld.
    Tevens kon je maar op 1 dek (6) nog een drankje kopen die dag, omdat je je account moest sluiten en kon je dus bij het zwembad niks meer bestellen, want dat dek was alleen voor “gasten” …wij waren dus geen gasten meer.
    Ook jammer was dat de grote groep Nederlanders (3 x zoveel als Duitsers) niet in het Nederlands werden bedankt bij het afscheid, het kleine groepje Duitsers wel.
    Al met al was de bestemming : Brazilie, schitterend en de reis was mooi en goed, alles werd alleen een beetje overschaduwd door de minpunten.

    Beoordeling nuttig? 26
    EtenServiceFaciliteiten
  15. Linda en Pieter
    om

    Van 29 augustus 2010- 9 september een 12-daagse cruise met het cruiseschip MSC Opera in Noord-Europa gemaakt. Van Amsterdam, Dover, Rostock, Stockholm, Helsinki, St. Petersburg, Kopenhagen naar Amsterdam.
    We zijn heel tevreden over de behandeling, het eten en amusement op het schip. Fijne bijkomstigheid om in Amsterdam aan boord te gaan en eveneens te ontschepen. Jammer genoeg was het regelmatig slecht weer (op zee), waardoor het schip de haven van Stockholm niet in mocht. Ook de windkracht 11 die veel mensen zeeziek maakte op de voorlaatste dag kun je missen, maar beide zaken hebben niets met de cruisemaatschappij of het cruiseschip te maken. Medereizigers die soms verzuchten dat het in Nederland wel 20 graden was, kunnen beter een meer zon zekere bestemming kiezen.
    Niets dan lof voor het personeel dat onder alle omstandigheden vriendelijk en vrolijk bleef. Dit terwijl de klok regelmatig 1 tot 2 uur vooruit moest worden gezet en er korte nachten bij waren. Lekker geborreld en gedanst in de Cotton Club en heerlijk a la carte ontbeten, geluncht en gedineerd in restaurant La Caravella. Voeg daar nog allerlei leuke extra’s aan toe, zoals ‘s middags high tea, en een keer elegant high tea, een grand buffet, ‘s nachts hapjes, de captains cocktail en de fairwell cocktail: hoeveel meer luxe wil je verder nog hebben? Gecombineerd met ‘s ochtends en ‘s middags een verrassingstafelschikking en’s avonds een vaste tafelschikking. We hebben als gevolg daarvan heel veel leuke mensen ontmoet, zowel onze vaste Nedelandse tafelheer en dame in de avond als Portugezen, Engelsen, Ieren, Canadezen, Oostenrijkers en Belgen. Fijn om zoveel verschillende verhalen te horen. In 2006 zijn we met het cruiseschip MSC Lirica in het caraibische gebied geweest, die cruise heeft ons enthousiast gemaakt. En ook deze cruise zorgt ervoor dat we zeker nog een keer een cruise gaan maken.

    Het enige kritiekpuntje is de grote hoeveelheid Italianen aan boord van deze Europese cruise. Aan de andere kant: het is een Italiaanse rederij, dus…

    Beoordeling nuttig? 22
    EtenServiceFaciliteiten
  16. vip-incheck even langzaam als zonder internet incheck.personeel hutten en restaurants goed.geen ijswater op tafel, maar te kopen flessen; eten met weinig smaak; oxtailsoep = bouillion met gesneden groente; visballetjes zonder vis; waardeloze koffie bij het ontbijt.Onheuse behandeling betreffende de door de maatschappij bedachte dinerreservering ; jullie behoren bij die groep Hollanders, laat je tourleider het maar regelen – die hebben we niet : regel de tafelschikking dan zelf maar.zeer onduidelijk rookbeleid voor sigarenrokers die na het diner maar op een dek zonder stoelen hun sigaar moeten roken, staande dus!terwijl ook op de hut-balcons niet mocht worden gerookt.
    Na het diner wordt de verlichting op “sterk”gedraaid, oprotten dus om elders een kopje koffie te kunnen consumeren.IK krijg de indruk dat er geen structuur in de organisatie zit en zal niet weer met deze maatschappij op stap gaan na andere ervaringen bij andere rederijen die me wel uitstekend bevielen.

    Beoordeling nuttig? 21
    EtenServiceFaciliteiten

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Beweeg je muis over de sterren en beoordeel
Eten
Service
Faciliteiten
Hut / Suite
Prijs / kwaliteit

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.