Op cruiseschip MSC Meraviglia is het in elk seizoen van een cruise genieten. Binnen valt er genoeg te beleven en geeft de ocean-view lounge een prachtig uitzicht over de oceaan, buiten is naast het zonnendek ook een heus waterpark te vinden. Cruiseline / Rederij: MSC Cruises Accommodaties: Suites in diverse klasses, familie-kabines, kabines zowel aan binnen- als buitenzijde van het schip. Faciliteiten: Zonnedek, theater, waterpark, casino, bars, nachtclub, zwembaden, spa’s en speciale centra voor kinderen en tieners aan boord. Uitstekende eetgelegenheden en vele winkels. Sportgelegenheden: een technogym, een sportveld en een power walking track. Speciaal: “Cirque du Soleil op zee” shows Cruisesoort Vaargebied/bestemmingen Lees of schrijf hieronder je cruise review / beoordeling over cruiseschip MSC Meraviglia Zeecruise - Overzicht Reisbureau's en rederijen
Lees meer over rederij MSC Cruises (met overzicht cruiseschepen) |
Uitleg Cruisereview
Beoordelingen
Zeecruises Bestemmingen
Zeecruises Cruiserederijen
Zeecruises Reisbureaus
Zeecruises boeken per rederij
Riviercruises Bestemmingen
Riviercruises Cruiserederijen
Riviercruises Reisbureaus
Riviercruises boeken per rederij
MSC! ik ga nooit meer mee, zeiden wij al de laatste dagen op de boot tegen elkaar.
De klachten van de mensen die hier geschreven hebben, herkennen wij meteen!
Dat hele schip ademt een concept uit van luxe en grandeur, maar zó de plank misgeslagen, dat het ouderwets en tragisch is. Wat wél mooi is, is het zwembad buiten, op dek 15, het Atmosphere-bad: goed aangelegd en oogt ruimtelijk en fris, met enkele mooie beelden van meisjes. Maar als er honderden mensen liggen op de ligbedden en het tjokvol is, is het weer een ander verhaal. Dan oogt het als Scheveningen op een warme zondag: massatoerisme, dus wegwezen! De gangen, de deuren, de hele inrichting overal moet sfeer en rijkdom uitstralen, maar een nuchtere kijker ziet juist decadentie, overdaad en statusvertoon. Zo gedragen zich veel mensen die de lagere kajuiten bevolken beneden ook, dus die voelen zich er thuis: soort zoekt soort:
door de winkelstraten flaneren, met de kapitein dineren en naar voorstellingen gaan ‘s avonds. Het was een straf voor ons, om er ‘s avonds doorheen te moeten (informatie opdoen) en wij meden deze buurten dan ook verder, omdat ze weerzin oproepen.
Liever kijken we op een groot, fris achterdek hogerop naar de zee en de schittering van de zon in het water, het mooie land en de natuur, waarvoor we gekomen zijn.
Hamburg-Honningsvåg MSC Meraviglia v.v. gedaan met vliegreis Schiphol-Hamburg 31 mei-10 juni 2018. Eens en nooit meer!
Zo heb ik het ervaren, als hierboven, de spijker op zijn kop.
De schoonheid van Noorwegen en de heerlijke zeelucht wonnen het gelukkig van de irritaties, het ongemak en de overweldigende mensenmassa’s in alle publieke ruimtes!
Qua logistiek liepen er situaties vast, omdat meer dan vijfduizend passagiers moeilijk
goed in goede banen te leiden zijn en men daar bij de MSC Meraviglia nog ouderwetse
opvattingen heeft over communicatie.
Overal spiegels, alle gangen, alle liften, manshoge spiegel in de hut, de godganse dag zie je jezelf in alle spiegels en mij en mijn reisgenoten beviel dat allerminst: wij hoeven onze reflectie niet de hele dag te zien ondanks gezond zelfbeeld. Teveel is teveel!
Het personeel dat werkt van 7.00 uur ‘s morgens tot 10.00 uur ‘s avonds is dit de hele tijd aan het poetsen, mensen vanuit Filipijnen, Afrika en elders. Hele lange werkdagen voor hen, het missen van hun gezin, familie gedurende 7 maanden per jaar om dit werk te kunnen doen. Ik krijg altijd een koloniaal gevoel, als ik deze mensen zie poetsen al die uren per dag en met enkelen spreek. Op dit schip leeft men in alle opzichten nog in de vorige eeuw. De wereld van Dynasty, gezagsgetrouwheid, klassenmaatschappij.
Met deze Ital. rederij gaan we nooit meer mee! Want via Hamburg vliegreis is een heleboel gedoe met veel obstakele: Schiphol, Hamburg/bagage (van veel mensen zoek bij aankomst en zelfs niet aangekomen, hebben wij van dichtbij meegemaakt!) en alle transfers met hele lange wachttijden en -rijen. Pff, geef mij maar R’dam en HAL!
Zojuist thuisgekomen van een reis naar de Noordkaap vanuit Hamburg met de MSC-Meraviglia.Mijn hemel! Wat een nepwereld in het water. De PC-Hooftstraat op dek 6 en de nep-zilveren trappen, je waant je in de wereld van de jetset. Behalve dat ik allergisch ben voor dit soort klatergoud. Mijn hut (Bella) was namelijk een donker hok, waar ik de kledingkast nauwelijks open kon doen, zat tegen het bed aan klem.
Geen stoel om op te zitten, daarvoor was dit hok te klein en een schone, moderne douche, maar zó klein, dat iemand die honderd kilo weegt, ik ben beduidend lichter gelukkig, er beslist niet in past.
Een uitgeklapte bedbank alleen om op te slapen, type twijfelaar, waarvan je aan de zijkanten de scharnieren en vering zag zitten, want het matras sloot niet aan. Waar ik en mijn reisgenoten vooral over vielen was de superslechte communicatie, die al in Hamburg-Vliegveld begon en nooit is geëindigd. Men wordt niet, nauwelijks geïnformeerd over alle basale zaken en moet zelf overal achteraan, een hele onderneming op zo’n groot schip.
Voor elke vraag of kwestie moet men helemaal naar dek 6, informatie-balie waar elke dag een enorme lange rij mensen staat te wachten, omdat er zaken misgaan of onduidelijk zijn.
Ondanks mijn cruise-ervaringen (HAL) in het verleden, was de afwikkeling en koppeling van creditcard totaal onduidelijk, kwamen berichten te laat binnen en liepen veel mensen met vragen rond over het activeren van en afrekenen met creditcard. Hele hoge prijzen voor de kleinste dingetjes uit de minibar, een opdringerige host, die perse ‘s avonds steeds iets persoonlijks moest overhandigen aan mij, vond hij, in plaats van in postvakje te stoppen of onder de deur door.
Als assertieve Nederlandse liet ik hem gewoon voor de deur staan en was vrij kortaf op zijn geslijm als ik hem tegenkwam in de gang. Ik voelde me nooit op mijn gemak tijdens de route naar en van mijn kamer, want meestal was het heel stil op de lange gangen en
kies ik ervoor om de lift zo min mogelijk te gebruiken voor de dagelijkse wandeling.
En dan de eetzalen, waar mensen elke dag volkomen schots en scheef door elkaar liepen, tegen elkaar opbotsten en elke dag een agressieve sfeer en vijandigheid voelbaar was. Doordat er zoveel eten is, de hele dag door, ligt de aandacht ook extreem op eten en drinken, je volstoppen en ontstaat bijna een hele primitieve gemeenschap van mensen die de hele dag eten en drinken en weinig anders. Dat gaf vaak een onwerkelijk gevoel, als in de film “la grande bouffe”, waar mensen onophoudelijk eten tot het niet meer gaat.
Al met al is de MSC één groot verdienmodel. Niet voor niets loopt dek 5 niet door en moet men wel over dek 6, de PC Hooftstraat waar gezette vrouwen van middelb. leeftijd zich laten fotograferen als middelbare schoolmeisjes. De nadruk ligt op uiterlijk en uiterlijk vertoon, op oppervlakkig genot en veel status. De route is opzettelijk zo gemaakt, langs de dure winkels om mensen te verleiden geld uit te geven.
Maar ik ging met deze cruise mee, omdat ik een passie heb voor Noorwegen en de Noordkaap weer eens wilde zien, nu per schip. Meer dan vijfduizend passagiers, de hele dag drukte en mensenmassa’s tesamen met alle zeer luidruchtige Italianen en Duitsers, is teveel voor een gezond mens. Nooit, maar dan ook nooit meer: deze varende kolos van klatergoud.Er is heel veel personeel dat rondloopt, maar slechts weinigen weten het antwoord op plausibele, praktische vragen van passagiers. En om steeds 9 dekken lager te moeten lopen met een eenvoudige vraag is een hele lange weg en bespottelijk.
Ik zou mensen adviseren goed na te denken of ze al dit ongerief wel prettig vinden in hun vakantie. Voor mij nooit meer! Mijn vakantie was prima, omdat Noorwegen zo oogverblindend mooi is, maar dat wist ik al en omdat ik kans zag elke dag de luidruchtige groepen links te laten liggen. Maar veel liever ga ik een ev. volgende keer weer met de HAL mee en die komt ook aan de overkant van mijn laan in Rotterdam langs! Want het hele gedoe via Hamburg, de transfer, het ongemak, de lange wachttijden enz. kan me ook gestolen worden! Het leek een voordelige prijs, al met al, maar het ongerief wan evenredig groot. De lange rijen voor de transfer van schip naar bus e.v.v. en zoals elke dag een totaal gebrek aan informatie, duidelijkheid naar de passagiers. Met deze rederij MSC ben ik helemaal klaar!